20060118

son osmanlilar belgeseli hakkinda


Bu aksam KanalD de Murat Bardakcinin hazirladigi belgeselin yayinlanacagi duyurusu, ilgimi cekti ve nacizane hatirlatmak istedim, belki ilgilenirsiniz diye.
Dun aksam CNN'de tesaduf ettim, Ahmet Hakan'in tarafsiz bolge programina konuk olmustu Bardakci belgeselinin duyurusu icin. Once gundemi boyle guzel takip eden editoru takdir ettim icimden, sonra Bardakci'nin duyuru icin genel gonderi yaptigi bir bilgi maili ulasinca, arastirmasinin ve belgesel hevesinin bir hayli eskilere dayandigini ogrendim.
Ahmet Hakan'in mulakati ise bahsetmeye deger. Sordugu sorular karsisinda Bardakci'nin yuzunde olusan bir anlik es, gozluklerin ust hizasindan inanma/anlama cabasini gosteren bakis anlari en cok eglendiren beni. Hele ki izleyici sorularinin yoneltilmesi esnasinda Bardakci artik cevap vermesek mi karmasasi ile Hakan'in yuzune bakti defalarca. Ama A.Hakan israrla sorunca "izleyicilerimiz soruyor, Osmanli donemi Islami esaslarin uygulandigi bir donem idi, belgeselden verilen goruntulerde Sultanlarin son derece modern bir goruntude olduklari goruluyor. Bu nasil oluyor? " diye, M.Bardakci dayanamadi ve " Efendim, nasil gorunmelerini bekliyorsunuz, Osmanli bir imparatorluk idi, farkli bolgelerde farkli Islam anlayisi hakim idi, simdiki Islami anlayis o devrin koy islamiyeti tarzini yansitan bir anlayistan ileri gelir " diyerek konuyu bitirdi.
.
Gelen mailde ilgimi ceken bir cumle de su oldu:
.
Neslisah Sultan'in duygu yuklu konusmasi: "Surgunde seneler boyunca yanimda bir avuc Istanbul topragi olmasini istedim, bir turlu temin edemedim ama Istanbul'a nihayet kendim donebildim. Simdi sokaga ciktigimda guzel ne varsa dedelerim tarafindan yapilmis oldugunu goruyorum ve bu topraga ait olmakla iftihar ediyorum."
.
Neredeyse katiliyorum diyebilirim, iftihar etmek yerine benim dedelerim tarafindan yapilmayanlar adina utanma duygusuyla...
.

2 comments:

Anonymous said...

Osmanli Devleti[Devleti Aliye-i Osmaniye] kultur ve sistem olarak bugunlere gelmemizde cok onemli faktordur. Gunumuzde ki asiri islamci kesimle uzaktan yakindan alakasi yoktur. O zaman ki butun hukumdarlarimiz devleti yonetmek disinda bircok sanatta cok iyi eserler veren insanlardi. Tarihimizde ovunc duyacagimiz ornek alacagimiz bu devlet adamlari buyuk sahsiyetlerdir.

hera said...

tarihimiz demissiniz ya Ali, kendi tarihimizi cumhuriyet sonrasi olarak ogrendigimizden midir ya da sadece deli padisahlar olarak anlatildigindan midir nedir kafamizdaki perdeleri aralamakta zorlaniyorum hep..